Rekenproject: Meetkunde

Ben Wilbrink


rekenproject thuis
rekendidactiek
    algoritmen
    getalbegrip
    basale rekenvaardigheden‘cijferen’
    optellenaftrekkenvermenigvuldigendelenbreukenmeten
    meetkundealgebra en rekenenkans (en combinaties)
    materialen
    woordproblemen




Hans Freudenthal vindt het zijn belangrijkste verdienste dat hij de meetkunde heeft ingebracht (in de 70er jaren) in het basisonderwijs.



Hans Freudenthal (1955/1956). De ruimteopvatting in de exacte wetenschappen van Kant tot heden. Euclides, 31, 165-182. [Heb ik daar een exemplaar van?]




Voorlopig breng ik publicaties over ruimtelijk inzicht — spatal ability — ook op deze pagina onder. De reden is dat in de reformdidactiek van het realistisch rekenen, en misschien in het constructivisme in het algemeen, te makkelijk persoonlijkheidseigenschappen in het domein van het reken- en wiskundeonderwijs worden getrokken.











Joost Wegman (2013). Objects in space. The neural basis of landmark-based navigation and individual differences in navigational ability. Proefschrift Radboud Universiteit Nijmegen. pdf




Wim Groen en Ed de Moor (2013). Geschiedenis meetkundeonderwijs aanschaf 1990 en 2007. Nieuw Archief voor Wiskunde, 14, 117-122. inhoudsopgave aflevering juni




Björn Gottfried (2012). Using space to represent data: diagrammatic reasoning. Cognitive Processing, 13, 371-373




Scott R. Hinze ao. (2013). When do spatial abilities support student comprehension of STEM visualizations? Cognitive Processing, 14, 129-142. abstract




Thomas F. Shipley & Dedre Gentner (2013). Introduction to the special issue on spatial learning and reasoning processes. Cognitive Processing, 14, 103-104. pdf




Tim N. Höffler(2010). Spatial Ability: Its Influence on Learning with Visualizations—a Meta-Analytic Review. Educational Psychology Review, 22, 245-269. abstract



Daniel L. Shea, David Lubinsky & Camilla P. Benbow (2001). Importance of Assessing Spatial Ability in Intellectually Talented Young Adolescents: A 20-Year Longitudinal Study. Journal of Educational Psychology, 93, 604-614. pdf



Jonathan Wai, David Lubinsky & Camilla P. Benbow (2009). Spatial Ability for STEM Domains: Aligning Over 50 Years of Cumulative Psychological Knowledge Solidifies Its Importance. Journal of Educational Psychology, 101, 817-835. pdf



Sang Ah Lee, Valeria A. Sovrano & Elizabeth S. Spelke (2011). Navigation as a source of geometric knowledge: Young children’s use of length, angle, distance, and direction in a reorientation task. Cognition, 123, 144-161. abstract



Tatjana Hilbert, Alexander Renkl, Stephan Kessler & Kristina Reiss (2008). Learning to prove in geometry: Learning from heuristic examles and how it can be supported. Learning and Instruction, 18, 54-65.



Andrew Iszak (2005). “You Have to Count the Squares”: Applying Knowledge in Pieces to Learning Rectangular Area. The Journal of the Learning Sciences, 14, 361-403. abstract



Julie Sarama & Douglas H. Clements (2009). Early Childhood Mathematics Education Research. Learning Trajectories for Young Children. Routledge.



Elizabeth Spelke, Sang Ah Lee, Ve´ronique Izard (2010). Beyond Core Knowledge: Natural Geometry. Cognitive Science, 34, 863-884. abstract



Alexandra D. Twyman & Nora S. Newcombe (2010). Five Reasons to Doubt the Existence of a Geometric Module. Cognitive Science, 34, 1315-1356. abstract



Stanislas Dehaene and Elizabeth Brannon (Eds.) (2011). Space, Time and Number in the Brain: Searching for the Foundations of Mathematical Thought. Oxford University Press Elsevier/Academic Press / Elsevier/Academic Press



Koeno Gravemeijer en Jean-Marie Kraemer (1984). Met het oog op ruimte. Een meetkundige wereldoriëntatie. Onderwijskundige Brochuren Reeks.




Rose Mary Webb, David Lubinski and Camilla Persson Benbow (2007). Spatial Ability: A Neglected Dimension in Talent Searches for Intellectually Precocious Youth. Journal of Educational Psychology, 99, 397-420. abstract



Hubert D. Zimmer (2004). The Construction of Mental Maps Based on a Fragmentary View of Physical Maps. Journal of Educational Psychology, 96, 603-610. abstract



Alan J. Bishop (1980). Spatial abilities and mathematics education — a review. Educational Studies in Mathematics, 11, 257-269. Reprinted in Philip Clarkson & Norma Presmeg (Eds.) (2008). Critical Issues in Mathematics Education Major Contributions of Alan Bishop. (71-81).



Norma Presmeg (2008). Spatial abilities research as a foundation for visualization in teaching and learning mathematics. In Philip Clarkson & Norma Presmeg (Eds.) (2008). Critical Issues in Mathematics Education Major Contributions of Alan Bishop. (83-95).




David F. Lohman (1993). Spatial ability and g. Paper presented at the first Spearman Seminar, University of Plymouth, July 21, 1993. pdf



David F. Lohman (1994). Spatially Gifted, Verbally Inconvenienced. Proceedings from The 1993 Henry B. and Jocelyn Wallace National Research Symposium on Talent Development. pdf



David F. Lohman (1979). Spatial ability: A review and reanalysis of the correlational literature. Technical Report no. 8 Aptitude Research Project. School of Education, Stanford University.. pdf



M. Just & P. Carpenter (1985). Cognitive coordinate systems: Accounts of mental rotation and individual differences in spatial ability. Psychological Review, 92, 137-172.



Timothy P. McNamara (1986). Mental Representations of Spatial Relations. Cognitive Psychology, 18, 87-121. abstract



Susan E. Whitely & Lisa M. Schneider (1981). Information Structure for Geometric Analogies: A Test Theory Approach. Applied Psychological Measurement 5, 383-397.abstract



Jan van de Craats (2005). Vlakke meetkunde met coördinaten. pdf



B. L. van der Waerden (1937). De logische grondslagen der Euklidische meetkunde. P. Noordhoff.



Robin Hartshorne (1997/2000). Geometry: Eucid and beyond. Springer.

<



Bottema, O. Bottema (1938). De elementaire meetkunde van het platte vlak. Groningen: Noordhoff.



Heinrich Stumpf (1983). Performance factors and gender-related differences in spatial ability: Another assessment. Memory & Cognition, 21, 828-836. abstract


Met informatie over 15 tests voor ruimtelijk inzicht. Een mooi begin voor wie wil inventariseren welk type opgaven eigenlijk wordt gebruikt door psychologen, en of die wel verschillen van wat realistisch rekenaars (het Freudenthal-Instituut) voorstaan.






David H. Uttal, Nathaniel G. Meadow, Elizabeth Tipton, Linda L. Hand, Alison R. Alden, Christopher Warren & Nora S. Newcombe (2013). The malleability of spatial skills: A meta-analysis of training studies. Psychological Bulletin, 139, 352-402. abstract and/or concept


Van enig belang:



A.D. de Groot en medewerlers (1968). Bewegingsmeetkunde. Verslag van een gecontroleerd innovatie-experiment. Wolters-Noordhoff. Met geijkte testjes en uitslagen. Interessante theoretische beschouwingen, o.a. over ‘algemene denk-training’ p. 94, denk-vaardigheden ook (helaas). Geen index op de inhoud.






16 december 2014 \ contact ben at at at benwilbrink.nl    

Valid HTML 4.01!   http://www.benwilbrink.nl/projecten/meetkunde.htm http://goo.gl/zM9MG